Vitold Rek - an incredible bassist with a magic bow

EastWestWind with special guest Michal Cohen from Israel

photo EastWestWind feat. Michal CohenMichal Cohen - vocal
Vitold Rek - double bass, mandolin, voice
Jaroslaw Bester - accordeon
Ramesh Shotham - percussion

from left:
Jaroslaw Bester, Ramesh Shotham, Michal Cohen, Vitold Rek
Photo: Emanuela Danielewicz

In February 2009 EastWestWind launched an occassional partnership with the Israeli singer Michal Cohen, adding a new dimension to the sound of EWW. Michal’s Yemenite heritage widens the horizon of EWW’s musical journey into the soul of mankind.

EastWestWind featuring Michal Cohen played concerts in February 2009 at the SWR Radio Station in Mainz, Germany and at the Kosmopolen Festival in Bochum, Germany. Especially for Michal Cohen & EWWind Vitold Rek has composed new pieces including "I Am Lovesick" around the Hebrew text of The Song Of Songs. All these works were recorded in the Loft Studio in Cologne on the 25th February 2009.

Next performances EastWestWind with Michal Cohen are scheduled for the following dates:

  • 30. July 2009 - Festival Jazz In Palmengarten (50th edition!) in Frankfurt/Main, Germany
  • 27. May 2010 - Lancut, with a symphony orchestra at the Lancut Festival Of Classical Music, Poland

From the press about the concert at
"Kultur im Foyer", SWR Radio Station, Mainz, Germany, 26. Feb. 2009

(Oliver Kreft, Allgemeine Zeitung Mainz, 28.02.2009)

"They break open stylistic borders and do not allow themselves to be forced into any musical shackles: in their performance at the 'Kultur im Foyer', the Polish-Indian trio EastWestWind and the Israeli singer Michal Cohen perfect a crossover of cultures and musical directions.
Michal Cohen’s vocals are full of soul and grace. Sometimes her voice is like the gentle rushing of the wind over a barren desert landscape, then released, full of emotions and then again a melancholy lament seemingly mirroring the Israeli soul, maltreated across the millennia.
The singing lies gently like a veil over the multi-faceted bed of music. The Polish double bassist Vitold Rek, his compatriot Jaroslaw Bester on accordion and the Indian percussionist Ramesh Shotham harmonise perfectly together. The transitions from one beat to another within one song flow. Sometime jazz elements dominate, sometimes folk, sometimes klezmer and sometimes the musicians take up elements of tango and saraband.
Vitold Rek shines in his fast solo interludes, plucking the bass as if in a trance, and then suddenly switches to the bow, sometimes gently, sometimes coarsely. No less brilliant is the percussionist Shotham, who creates the most diverse sounds with his cajaton or his kalabass. Bester on the accordion also creates fascinating elements and his breathtaking solos are full of joy and spirit."

"Sie sprengen stilistische Grenzen und lassen sich in kein Korsett zwängen: Das polnisch-indische Trio EastWestWind und die israelische Sängerin Michal Cohen perfektionieren bei ihrem Auftritt bei "Kultur im Foyer" den Crossover der Kulturen und musikalischen Richtungen.
Wortlos, aber nicht ohne Botschaft: Michal Cohens Gesang ist beseelt, voller Anmut, und dabei spielt es gar keine Rolle, dass es nur Töne sind und keine Silben, die sich zu Worten formen lassen. Mal kommt ihre Stimme dem seichten Rauschen des Windes über eine karge Wüstenlandschaft gleich, mal ist sie entfesselt, voller Emotionen und mal wie ein melancholischer Klagegesang , in dem sich die über Jahrtausende geschundene israelische Seele widerzuspiegeln.
Der Gesang legt sich sanft wie ein Schleier auf das facettenreiche musikalisches Bett. Der polnische Kontrabassist Vitold Rek, sein Landsmann Jaroslaw Bester am Akkordeon und der indische Percussionist Ramesh Shotham harmonieren perfekt miteinander. Fließend sind die Übergänge von einer in die andere Taktart innerhalb ein und desselben Songs. Mal dominieren Elemente des Jazz, mal des Folk und mal des Klezmer und mal greifen die Musiker Nuancen von Tango und Sarabande auf. Nichts ist vorhersehbar in ihren Stücken, und alles fügt sich dennoch nahtlos ineinander.
Beeindruckend: Vitold Rek versteht den Kontrabass nicht als reines Begleitinstrument. Er brilliert in schnellen Solopassagen, zupft den Bass wie in Trance, um sodann mal sanft und dann mit kantigen Bewegungen den Bass mit dem Bogen zu bearbeiten. Nicht minder brillant agiert Percussionist Shotham, der verschiedenste Klangfarben mit seinem Cajaton oder seiner Kalabass erzeugt. Auch Bester Akkordeonspiel bietet viele faszinierende Elemente, seine Solopassagen in atemberaubenden Tempi sind voller Elan. Das Publikum ist fasziniert von diesem emotionalen Stilmix."

* (Elliott Simon, All About Jazz, New York)